Irisdiagnostik

Irisdiagnostik är en utvärtes, smärtfri, enkel, snabb, billig och mycket träffsäker metod som omnämndes redan i antikens grekland.

Den ungerska läkaren Ignatz von Peczely studerade i slutet av 1800-talet ögonen hos skadade patienter före och efter de opererats. Det han såg av förändringar av ögats iris (regnbågshinna) ligger till grund för dagens irisdiagnostik.

Hur uppstår tecknen i irisen?

I modern tid är det vetenskapligt bevisat att det via nervbanor finns kopplingar mellan kroppens inre organ och irisens yta. Om det sker en förändring i organets vävnad sker också en förändring i irisens struktur och färg.

Eftersom dessa nervbanor med nervtrådar inte går via hjärnan till irisarna utan istället utgår från ryggradens övre del direkt till ögonen, uppstår inte den omkoppling som annars sker i hjärnan. Därför ser man de organ som ligger till höger i kroppen i höger iris och de organ som ligger i vänstra sidan i vänstra iris. De organ som har sin plats mitt i kroppen, samt pariga organ (t.ex. lungor, njurar, äggstockar), ser man i båda irisarna.

Via vita och mörka schatteringar, fläckar och färgförändringar i irisen kan man se:

• det allmänna tillståndet i kroppens vävnader
  • inneboende svagheter
  • graden av toxiner i kroppen
  • syra/bas balansen
  • var en inflammation är belägen och hur långt den gått
  • över- eller underaktivitet i olika körtlar och organ

Genom att med irisdiagnostik förutse framtida problem, kan denna användas som förebyggande verktyg, i vissa fall tillsammans med homeopatisk medicin, och man kan på så sätt förebygga sjukdomar och besvär.

Adress & Telefon:

Vällebergsvägen 8